Η νέα του ταινία, «Man at sea», θα κάνει πρεμιέρα στο 61ο Φεστιβάλ Βερολίνου (10 έως 20 Φεβρουαρίου) στο τμήμα «Πανόραμα», στην κατηγορία «Special». Ο Γιάνναρης, άλλωστε, είναι κινηματογραφικό παιδί της Μπερλινάλε. Είναι η τέταρτη φορά που βρίσκεται στην κορυφαία διοργάνωση.
Για εμάς, βέβαια, η ταινία έχει και μία άλλη επικαιρότητα: πολιτική. Την ώρα που η Ελλάδα μιλάει για έναν φράχτη στον Εβρο, ο Γιάνναρης «σώζει» 30 Αφγανούς μετανάστες από ναυάγιο στην ανατολική Μεσόγειο. Στην ταινία φυσικά. Τους μαζεύει ένας καπετάνιος (Αντώνης Καρυστινός), ενώ παράλληλα προσπαθεί να ξαναφτιάξει τη σχέση του με τη γυναίκα του (Θεοδώρα Τζήμου), που δοκιμάστηκε μετά το θάνατο του παιδιού τους.
- Οι μετανάστες της ταινίας θα μπορούσαν να βρουν μπροστά τους τον φράχτη του Εβρου...
«Το πλοίο είναι ένας τέτοιος φράχτης. Οι μετανάστες το βλέπουν ως μέσο διάσωσης, αλλά αποδεικνύεται κρατητήριο. Είναι σαν την Ομόνοια εν πλω. Είναι μια σκληρή ταινία, αλλά δίκαιη. Είναι αναχρονιστικό να μιλάμε για έθνη-κράτη και σύνορα σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης. Χρειάζεται μια καινούργια συνθήκη διεθνώς. Νομίζουν ότι ο φράχτης στον Εβρο θα σταματήσει τους μετανάστες; Θα πηδήξουν από πάνω, θα σκάψουν από κάτω ή θα ξαναστραφούν στα νησιά του Αιγαίου. Είναι ένα επικοινωνιακό κόλπο του Παπουτσή για να φανεί ότι τάχα λύνει το πρόβλημα».
- Υπάρχει όμως και η άποψη ότι μια σχεδόν χρεοκοπημένη χώρα δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος τους.
«Προφανώς έχει υποστεί προβλήματα -κυκλώματα ναρκωτικών και πορνείας- ένα ήδη υποβαθμισμένο κέντρο της Αθήνας, τα οποία όμως έχουν αρχίσει εδώ και τριάντα χρόνια, όχι εξαιτίας των μεταναστών. Η μεσαία τάξη εγκατέλειψε το κέντρο και πήγε στα αγαπημένα της βόρεια προάστια. Οι μετανάστες έδωσαν μια καινούργια πνοή στην περιοχή. Από αυτή την άποψη το κέντρο ζει μια χρυσή εποχή. Μην το καταριόμαστε σαν χαβούζα ανθρώπινων ψυχών. Υπάρχει μια ζωντανή πραγματικότητα που πάλλεται. Μέσα σε λίγα τετραγωνικά χιλιόμετρα, βλέπεις στην Πατησίων μια θεματολογική σύνθεση που δεν συναντάς πουθενά στην Ευρώπη: πολωνέζικα ντελικατέσεν, μπαγκλαντεσιανά μαγαζιά ίντερνετ, ρουμανικές μπιραρίες, κουρδικά μαγαζάκια, αραβικά καφενεία. Βλέπεις βέβαια και τους φασίστες, τις αγανακτισμένες κόρες πρώην στρατιωτικών. Το θέμα είναι ότι οι μετανάστες δεύτερης γενιάς, π.χ. οι Αλβανοί, αντιμετωπίζουν με εχθρότητα τους καινούργιους. Εκείνοι μπόρεσαν να ενσωματωθούν ευκολότερα γιατί είναι χαμαιλέοντες, έχουν μια ικανότητα να αλλάζουν. Η τωρινή κατάσταση είναι πιο ακραία και μαζική. Οι μετανάστες από το Ιράν ή το Αφγανιστάν φεύγουν από τον φονταμενταλισμό και έρχονται σε μια ήπειρο που υποτίθεται διασφαλίζει δημοκρατικά και θρησκευτικά δικαιώματα».
- Αυτή τη στιγμή δεν είναι μόνο οι μετανάστες πάνω σε ένα πλοίο χωρίς προοπτική. Ο μέσος Ελληνας βρίσκεται σε ένα καράβι μεσοπέλαγα.
«Τα τελευταία χρόνια νομίζαμε ότι είμαστε σε κρουαζιέρα. Η πολιτική τάξη, αντί να κάνει τομές, εξαγόραζε τα πάντα με δανεικό χρήμα, μέχρι τις κοινωνικές αντιθέσεις. Ανακαλύψαμε ότι όχι απλά δεν είμαστε σε μια βάρκα που βουλιάζει, αλλά μέσα στο νερό. Η ταινία με έναν διαβολικό τρόπο -γράφτηκε πριν από την οικονομική κρίση- αντιμετωπίζει τη σημερινή Ελλάδα. Η εταιρεία που έχει το πλοίο χρεοκοπεί. Το πλήρωμα μένει απλήρωτο. Η αγαπημένη μου ατάκα της ταινίας είναι "η εταιρεία χρεοκόπησε, μας απολύει όλους". Σαν να λέμε ... "Η Ελλάδα χρεοκόπησε, μας απολύει όλους"».
Οι Ελληνες νιώθουν μετανάστες
- Υπάρχουν κοινωνικές ομάδες που νιώθουν μετανάστες στον τόπο τους; Για παράδειγμα, οι ομοφυλόφιλοι;
«Οι πιο πολλοί Ελληνες νιώθουν σαν μετανάστες, ειδικότερα οι νέοι. Οσο για τους ομοφυλόφιλους, υπάρχει μια οξύμωρη κατάσταση. Ενώ η κοινωνία δεν θέλει να μιλήσει για το θέμα, οι γκέι έχουν ρίξει μαύρη πέτρα μέσα στην ίδια τους τη χώρα. Εχουν δημιουργήσει το δικό τους γκέτο, που είναι, σε σχέση με άλλα, το πιο προνομιούχο. Κάνουν τα δικά τους πράγματα στα στέκια τους, ερήμην της νομοθεσίας, της μη κοινωνικής αποδοχής, της υποκρισίας, και ζουν πλέον μια αρκετά υποφερτή ζωή. Αξιολύπητοι είναι αυτοί που βρίσκονται εκτός οποιουδήποτε οικογενειακού δικτύου, οι συνταξιούχοι. Ενα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα είναι ότι η ελληνική κοινωνία δεν έχει κοιτάξει κατάματα την τρίτη ηλικία».
- Νιώθετε ότι όσο μεγαλώνετε γίνεστε συντηρητικός;
«Οχι συντηρητικός, αλλά σώφρων. Αν εγώ και οι ομοϊδεάτες μου είχαμε πάρει την εξουσία όταν ήμασταν είκοσι χρονώ, τα αποτελέσματα θα ήταν ολέθρια. Ενας 25άρης δεν έχει την ικανότητα να διακρίνει την αναγκαιότητα του συμβιβασμού. Τα κινήματα φονταμενταλισμού στην Αλγερία το '90, που στοίχισαν τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων, προέκυψαν από μια δικαιολογημένη αγανάκτηση νεαρών απέναντι στην ανεργία και στα διεφθαρμένα καθεστώτα. Εγιναν αλλεπάλληλες εκκαθαρίσεις, όπως στη σταλινική εποχή. Η ηγεσία του κινήματος είχε μέσο όρο ηλικίας τα 19 χρόνια. Τελικά κήρυξε μαζικό φάτουα και ύστερα από ολέθριες σφαγές αυτοδιαλύθηκε. Τα επαναστατικά κινήματα μπορούν να γίνουν δυνάστες. Βλέπω εδώ τις αντιδράσεις νεαρών, που έχουν διευρυνθεί πέρα από τα παιδιά καλών οικογενειών, με πιάνο, καλόγριες και εκκλησίες. Πάντοτε αυτή η καταραμένη μεσαία τάξη είναι οι εξουσιαστές και οι αντεξουσιαστές. Θα θρηνήσουμε, όμως, θύματα. Δεν παίρνει και πολύ μια βόμβα να παρασύρει -άθελά τους- δέκα άτομα στο θάνατο. Είναι μια ατελέσφορη πράξη, όπως ο φράχτης στον Εβρο».
κωστας γιανναρης στη χρυσουλα παπαϊωαννου /enet.gr
Για εμάς, βέβαια, η ταινία έχει και μία άλλη επικαιρότητα: πολιτική. Την ώρα που η Ελλάδα μιλάει για έναν φράχτη στον Εβρο, ο Γιάνναρης «σώζει» 30 Αφγανούς μετανάστες από ναυάγιο στην ανατολική Μεσόγειο. Στην ταινία φυσικά. Τους μαζεύει ένας καπετάνιος (Αντώνης Καρυστινός), ενώ παράλληλα προσπαθεί να ξαναφτιάξει τη σχέση του με τη γυναίκα του (Θεοδώρα Τζήμου), που δοκιμάστηκε μετά το θάνατο του παιδιού τους.
- Οι μετανάστες της ταινίας θα μπορούσαν να βρουν μπροστά τους τον φράχτη του Εβρου...
«Το πλοίο είναι ένας τέτοιος φράχτης. Οι μετανάστες το βλέπουν ως μέσο διάσωσης, αλλά αποδεικνύεται κρατητήριο. Είναι σαν την Ομόνοια εν πλω. Είναι μια σκληρή ταινία, αλλά δίκαιη. Είναι αναχρονιστικό να μιλάμε για έθνη-κράτη και σύνορα σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης. Χρειάζεται μια καινούργια συνθήκη διεθνώς. Νομίζουν ότι ο φράχτης στον Εβρο θα σταματήσει τους μετανάστες; Θα πηδήξουν από πάνω, θα σκάψουν από κάτω ή θα ξαναστραφούν στα νησιά του Αιγαίου. Είναι ένα επικοινωνιακό κόλπο του Παπουτσή για να φανεί ότι τάχα λύνει το πρόβλημα».
- Υπάρχει όμως και η άποψη ότι μια σχεδόν χρεοκοπημένη χώρα δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος τους.
«Προφανώς έχει υποστεί προβλήματα -κυκλώματα ναρκωτικών και πορνείας- ένα ήδη υποβαθμισμένο κέντρο της Αθήνας, τα οποία όμως έχουν αρχίσει εδώ και τριάντα χρόνια, όχι εξαιτίας των μεταναστών. Η μεσαία τάξη εγκατέλειψε το κέντρο και πήγε στα αγαπημένα της βόρεια προάστια. Οι μετανάστες έδωσαν μια καινούργια πνοή στην περιοχή. Από αυτή την άποψη το κέντρο ζει μια χρυσή εποχή. Μην το καταριόμαστε σαν χαβούζα ανθρώπινων ψυχών. Υπάρχει μια ζωντανή πραγματικότητα που πάλλεται. Μέσα σε λίγα τετραγωνικά χιλιόμετρα, βλέπεις στην Πατησίων μια θεματολογική σύνθεση που δεν συναντάς πουθενά στην Ευρώπη: πολωνέζικα ντελικατέσεν, μπαγκλαντεσιανά μαγαζιά ίντερνετ, ρουμανικές μπιραρίες, κουρδικά μαγαζάκια, αραβικά καφενεία. Βλέπεις βέβαια και τους φασίστες, τις αγανακτισμένες κόρες πρώην στρατιωτικών. Το θέμα είναι ότι οι μετανάστες δεύτερης γενιάς, π.χ. οι Αλβανοί, αντιμετωπίζουν με εχθρότητα τους καινούργιους. Εκείνοι μπόρεσαν να ενσωματωθούν ευκολότερα γιατί είναι χαμαιλέοντες, έχουν μια ικανότητα να αλλάζουν. Η τωρινή κατάσταση είναι πιο ακραία και μαζική. Οι μετανάστες από το Ιράν ή το Αφγανιστάν φεύγουν από τον φονταμενταλισμό και έρχονται σε μια ήπειρο που υποτίθεται διασφαλίζει δημοκρατικά και θρησκευτικά δικαιώματα».
- Αυτή τη στιγμή δεν είναι μόνο οι μετανάστες πάνω σε ένα πλοίο χωρίς προοπτική. Ο μέσος Ελληνας βρίσκεται σε ένα καράβι μεσοπέλαγα.
«Τα τελευταία χρόνια νομίζαμε ότι είμαστε σε κρουαζιέρα. Η πολιτική τάξη, αντί να κάνει τομές, εξαγόραζε τα πάντα με δανεικό χρήμα, μέχρι τις κοινωνικές αντιθέσεις. Ανακαλύψαμε ότι όχι απλά δεν είμαστε σε μια βάρκα που βουλιάζει, αλλά μέσα στο νερό. Η ταινία με έναν διαβολικό τρόπο -γράφτηκε πριν από την οικονομική κρίση- αντιμετωπίζει τη σημερινή Ελλάδα. Η εταιρεία που έχει το πλοίο χρεοκοπεί. Το πλήρωμα μένει απλήρωτο. Η αγαπημένη μου ατάκα της ταινίας είναι "η εταιρεία χρεοκόπησε, μας απολύει όλους". Σαν να λέμε ... "Η Ελλάδα χρεοκόπησε, μας απολύει όλους"».
Οι Ελληνες νιώθουν μετανάστες
- Υπάρχουν κοινωνικές ομάδες που νιώθουν μετανάστες στον τόπο τους; Για παράδειγμα, οι ομοφυλόφιλοι;
«Οι πιο πολλοί Ελληνες νιώθουν σαν μετανάστες, ειδικότερα οι νέοι. Οσο για τους ομοφυλόφιλους, υπάρχει μια οξύμωρη κατάσταση. Ενώ η κοινωνία δεν θέλει να μιλήσει για το θέμα, οι γκέι έχουν ρίξει μαύρη πέτρα μέσα στην ίδια τους τη χώρα. Εχουν δημιουργήσει το δικό τους γκέτο, που είναι, σε σχέση με άλλα, το πιο προνομιούχο. Κάνουν τα δικά τους πράγματα στα στέκια τους, ερήμην της νομοθεσίας, της μη κοινωνικής αποδοχής, της υποκρισίας, και ζουν πλέον μια αρκετά υποφερτή ζωή. Αξιολύπητοι είναι αυτοί που βρίσκονται εκτός οποιουδήποτε οικογενειακού δικτύου, οι συνταξιούχοι. Ενα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα είναι ότι η ελληνική κοινωνία δεν έχει κοιτάξει κατάματα την τρίτη ηλικία».
- Νιώθετε ότι όσο μεγαλώνετε γίνεστε συντηρητικός;
«Οχι συντηρητικός, αλλά σώφρων. Αν εγώ και οι ομοϊδεάτες μου είχαμε πάρει την εξουσία όταν ήμασταν είκοσι χρονώ, τα αποτελέσματα θα ήταν ολέθρια. Ενας 25άρης δεν έχει την ικανότητα να διακρίνει την αναγκαιότητα του συμβιβασμού. Τα κινήματα φονταμενταλισμού στην Αλγερία το '90, που στοίχισαν τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων, προέκυψαν από μια δικαιολογημένη αγανάκτηση νεαρών απέναντι στην ανεργία και στα διεφθαρμένα καθεστώτα. Εγιναν αλλεπάλληλες εκκαθαρίσεις, όπως στη σταλινική εποχή. Η ηγεσία του κινήματος είχε μέσο όρο ηλικίας τα 19 χρόνια. Τελικά κήρυξε μαζικό φάτουα και ύστερα από ολέθριες σφαγές αυτοδιαλύθηκε. Τα επαναστατικά κινήματα μπορούν να γίνουν δυνάστες. Βλέπω εδώ τις αντιδράσεις νεαρών, που έχουν διευρυνθεί πέρα από τα παιδιά καλών οικογενειών, με πιάνο, καλόγριες και εκκλησίες. Πάντοτε αυτή η καταραμένη μεσαία τάξη είναι οι εξουσιαστές και οι αντεξουσιαστές. Θα θρηνήσουμε, όμως, θύματα. Δεν παίρνει και πολύ μια βόμβα να παρασύρει -άθελά τους- δέκα άτομα στο θάνατο. Είναι μια ατελέσφορη πράξη, όπως ο φράχτης στον Εβρο».
κωστας γιανναρης στη χρυσουλα παπαϊωαννου /enet.gr
0 βγηκαν μπροστα:
Δημοσίευση σχολίου