Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

Το παραεπαναστατικό δίκαιο


Tου Πασχου Μανδραβελη/kathimerini.gr
Είναι γνωστό από την αριστερή φιλολογία, που κυκλοφορούσε καθ’ όλη την διάρκεια της μεταπολίτευσης, ότι «η επανάσταση παράγει δίκαιο». Στη χώρα της ανομίας, ακόμη κι αυτός ο θεωρητικός προβληματισμός ελληνοποιήθηκε. Σύμφωνα με την εγχώρια προβληματική, τρεις κατσαπλιάδες που δηλώνουν επαναστάτες μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν, χωρίς να λογοδοτούν σε κανένα. Μπορούν να δολοφονούν και να βαφτίζουν τα εγκλήματά τους «πολιτικά»· μπορούν να γρονθοκοπούν κάποιον και, έχοντας το ελαφρυντικό ότι οι «γροθιές ήταν αγωνιστικά σφιγμένες», να αθωωθούν· μπορούν να καταλαμβάνουν όποιο χώρο γυαλίζει στο μάτι τους και αν σηκώσουν ένα πανό με τα σύμβολα της επανάστασης, μαύρο φίδι έφαγε όποιον τους ενοχλήσει. Δεν χρειάζονται κάποια ευρύτερη δημοκρατική νομιμοποίηση· απλώς δηλώνουν συνήγοροι της κοινωνίας, χωρίς να τους το έχει ζητήσει κανείς.

Στην προβληματική του παραεπαναστατικού δικαίου είχε τη δική του συμβολή και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Οταν ρωτήθηκε ο κ. Αλέξης Τσίπρας αν το κόμμα του θα έκανε κατάληψη στο Harvard, επειδή διδάσκει εκεί ο κ. Γιώργος Παπανδρέου, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης απάντησε: «Η κλίμακα της αντίστασης και της διαμαρτυρίας νομιμοποιείται από την αποδοχή της από το κοινωνικό σύνολο και από το δημοκρατικό των διαδικασιών μας μέσα από τις οποίες λαμβάνονται αυτές οι αποφάσεις... το ερώτημά σας είναι λίγο οξύμωρο, διότι στο Harvard θα ήταν λίγο δύσκολο να γίνει κατάληψη».

Προφανώς στα γραφεία της ΔΗΜΑΡ ήταν εύκολη η κατάληψη. Αλλά πριν καταδικάσει (έστω με μισόλογα) ο ΣΥΡΙΖΑ την ενέργεια στην Αγίου Κωνσταντίνου, έψαξε αν η απόφαση ελήφθη με δημοκρατικές διαδικασίες; Διότι, σύμφωνα με το δόγμα Τσίπρα, αν ψήφισαν οι αλληλέγγυοι, ποιο είναι το πρόβλημα;

Η αλήθεια είναι ότι αυτές οι πρακτικές κατά κάποιον τρόπο έγιναν επί μακρόν ανεκτές και από την κοινωνία και από την πολιτεία. Επειδή η πολιτική δράση της Αριστεράς διώχθηκε από το μετεμφυλιακό κράτος, κάθε δράση που είχε αριστερή ταμπέλα θεωρήθηκε «νόμιμη». Τι κι αν καταστρατηγούνταν οι νόμοι του κράτους ή/και της λογικής; Αρκούσε η επίκληση του «αγώνα» για να συγχωρεθούν όλα τα κρίματα.

Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι το παραεπαναστατικό δίκαιο στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης περιοριζόταν από τον σεβασμό που έτρεφε η Αριστερά στη δημοκρατία, προφανώς επειδή έπαθε τα πάνδεινα από την έλλειψή της. Υπήρχαν άρρητοι κανόνες στην κομματική αντιπαράθεση που τηρούνταν αυστηρά. Δεν νοείτο, για παράδειγμα, να κάνει το ΚΚΕ αντισυγκεντρώσεις σε πολιτικούς του αντιπάλους. Είχε την εμπειρία και μπορούσε να κάνει την πολιτική επεξεργασία ώστε να κατανοήσει πού μπορεί να οδηγήσουν τέτοιου τύπου παραεπαναστατικές πρωτοβουλίες. Γι’ αυτό και τις καταδίκαζε με τον πιο σαφή και αυστηρό τρόπο.

Δυστυχώς, η νέα γενιά των «επαναστατών» του ΣΥΡΙΖΑ μπέρδεψε την επανάσταση με την ανομία, τη χυδαιότητα με τον πολιτικό λόγο, τη δημοκρατία με τη χούντα, το Μνημόνιο με την Κατοχή. Αδυνατεί να ξεχωρίσει τις έννοιες, δεν μπορεί να κάνει την αναγκαία επεξεργασία. Αυτό το έλλειμμα προσπαθεί να καλύψει με όλο και μεγαλύτερη χυδαιότητα και όλο περισσότερη παραεπανάσταση. Μόνο που αυτού του τύπου η πολιτική έχει κοντά ποδάρια...

2 βγηκαν μπροστα:

Ανώνυμος είπε...

Σωστές οι επισημάνσεις του κ Μανδραβέλη ότι κατά τον ΣΥΡΙΖΑ η βία νομιμοποιείται από την κοινωνική αποδοχή της και την δημοκρατικότητα των διαδικασιών Υπάρχει και μια τρίτη περίπτωση νομιμοποίησης της όπως εμμέσως μας είπε πρόσφατα σε συνέντευξη του ο κ Τσίπρας
"Είχε αποδειχθεί, από την ίδια τη ζωή και την πράξη, ότι είναι πολιτικά πολύ πιο αποτελεσματικός ο ειρηνικός τρόπος, η ειρηνική διαμαρτυρία – έριξε δυο κυβερνήσεις μέχρι σήμερα-, ενώ αντιθέτως η σπασμένη τράπεζα και η καμένη τράπεζα ενισχύει το σύστημα και την κυβέρνηση, παρά δημιουργεί πρόβλημα στο σύστημα. Γιατί, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε, έχουν τόσες δυνατότητες να ανακατασκευάσουν την τράπεζα που δεν τους δημιουργεί πρόβλημα η καμένη τράπεζα. Πρόβλημα στην Αριστερά και στο κίνημα δημιουργεί."
Με άλλα λόγια το κάψιμο μιας Τράπεζας δεν εμπεριέχει αυτό καθ΄ εαυτό κάποια απαξία, είναι κακό πράγμα επειδή... δημιουργεί πρόβλημα στην Αριστερά.

ο αλλος είπε...

ξέρεται κάτι; είναι τόσο κουραστική πλέον η παρακολούθηση της "λογικής" του συριζα, για το μόνο λόγο πως κάθε φορά θα πρέπει να υπερασπίζεσαι τα προφανή.
στο όνομα της κρίσης,της φτώχειας,τόσων ανθρώπων με εμφανή την έλλειψη αξιοπρέπειας, χρειάζεται κάθε στιγμή να απαντάς στον καπηλευτή.Διότι ταυτόχρονα πρέπει να πεις την αλήθεια όσο σκληρή κι αν είναι.
Η καταγγελία τους δε νομίζω πως δίνει προοπτική.Αντιθέτως η κατεύθυνση που ενδείκνυται είναι το στοίχημα.
Εχουμε γεμίσει με καθρεπτάκια και χάντρες.Και δυστυχώς αρκετούς "πρόθυμους ιθαγενείς".
Κυριαρχεί μια καθαρά εκδικητική λογική η οποία θα φέρει πιο κοντά όλους τους πικραμένους υποψήφιους εξουσιαστές.Στο όνομα της κάθαρσης και της δικαιοσύνης.Της δικής μας όμως.Ετσι ώστε αύριο να μπορέσει ο κάθε σκουρλέτης να εκστομίσει τις ασυναρτησίες του και το πόπολο να μένει εκστασιασμένο.
Και η λογική "παγωτό".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...